Inhoudsopgave
Wanneer betaal je belasting op woningbouw onroerend goed?
Woningen (bebouwd onroerend goed) Verkoop je een woning met winst, en is er minder dan vijf jaar verstreken tussen de (notariële akten van) aankoop en verkoop, dan betaal je 16,5% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting).
Wanneer moet de onroerende voorheffing betaald worden?
De onroerende voorheffing moet betaald worden binnen een termijn van twee maanden na datum van verzending van het aanslagbiljet.
Wanneer betaal je belasting op de winst?
Valt de termijn tussen aankoop en verkoop tussen de vijf en de acht jaar, dan betaal je 16,5% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting). Verkoop je de grond langer dan acht jaar na de aankoop, dan betaal je in principe geen meerwaardebelasting op eventuele winst.
Wanneer betaal je belasting op de verkoop van een grond met winst?
Verkoop je een grond met winst, en is er minder dan acht jaar verstreken tussen de (notariële akten van) aankoop en verkoop, dan betaal je meerwaardebelasting. Je betaalt 33% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting) als de termijn tussen aankoop en verkoop korter is dan vijf jaar.
Woningen (bebouwd onroerend goed) Verkoop je een woning met winst, en is er minder dan vijf jaar verstreken tussen de (notariële akten van) aankoop en verkoop, dan betaal je 16,5% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting).
De onroerende voorheffing moet betaald worden binnen een termijn van twee maanden na datum van verzending van het aanslagbiljet.
Valt de termijn tussen aankoop en verkoop tussen de vijf en de acht jaar, dan betaal je 16,5% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting). Verkoop je de grond langer dan acht jaar na de aankoop, dan betaal je in principe geen meerwaardebelasting op eventuele winst.
Verkoop je een grond met winst, en is er minder dan acht jaar verstreken tussen de (notariële akten van) aankoop en verkoop, dan betaal je meerwaardebelasting. Je betaalt 33% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting) als de termijn tussen aankoop en verkoop korter is dan vijf jaar.
Wat is de bodemwaarde van een pand in de inkomstenbelasting?
Voor ondernemers in de Vennootschapsbelasting geldt de WOZ-waarde van het pand als bodemwaarde. Voor ondernemers in de Inkomstenbelasting geldt: voor gebouwen die u verhuurt (gebouw ter belegging) is de WOZ-waarde de bodemwaarde. Voor gebouwen in eigen gebruik is de bodemwaarde 50% van de WOZ-waarde.
Wat zijn inkomsten uit onroerend goed?
“Inkomsten uit onroerend goed” staat voor alle inkomsten die voortkomen uit je vastgoed (huizen, appartementen, gronden, enzovoort), die anders belast worden dan je professionele of andere inkomsten. Je moet met andere woorden aangeven welke woningen of grond je bezit, en of je die al dan niet verhuurt.